طرز تهیه قهوه ترک
ابزار دم آوری قهوه ترک برای تهیه قهوه‌ ترک از وسیله‌ای بنام جذوه استفاده می‌کنیم، جذوه از نظر ظاهری شبیه به شیرجوش است با این ویژگی که باید قطر دهانه آن نسبت به قطر کف کمتر باشد تا قهوه بهتر دم بکشد. نکته بسیار مهم اندازه قهوه‌جوش است و به‌ گونه‌ای انتخاب می‌شود که متناسب با […]
طرز تهیه قهوه ترک

ابزار دم آوری قهوه ترک

برای تهیه قهوه‌ ترک از وسیله‌ای بنام جذوه استفاده می‌کنیم، جذوه از نظر ظاهری شبیه به شیرجوش است با این ویژگی که باید قطر دهانه آن نسبت به قطر کف
کمتر باشد تا قهوه بهتر دم بکشد.

نکته بسیار مهم اندازه قهوه‌جوش است و به‌ گونه‌ای انتخاب می‌شود که متناسب با مجموع حجم فنجان‌های مورد استفاده باشد، زیرا استفاده از قهوه‌جوش بزرگ باعث می‌شود آب با سرعت تبخیر شود و قهوه به صورت خام در کف ظرف باقی بماند. همچنین اگر دنبال قهوه غلیط با کف فراوان هستید، قهوه‌جوش‌ های بزرگ باعث می‌شود کف حاصل به دیواره داخلی قهوه‌جوش بچسبد.

نسبت آب و قهوه

مقدار قهوه مورد نیاز برای تهیه قهوه‌ترک بین 8 الی 12 گرم پودر قهوه‌ترک است. معادل نسبی این مقدار یک قاشق غذا‌خوری سرخالی می‌شود.

قهوه را به جذوه اضافه کنید سپس به اندازه‌ فنجان های قهوه‌خوری که به صورت استاندارد بین 60 الی 90 میلی لیتر ظرفیت دارد، آب با دمای محیط را اضافه کتید.

آماده سازی قهوه‌‌ترک

بعد از همزدن و یکدست شدن آب و قهوه، جذوه را روی شعله بسیار ملایم به طوری که شعله از اطراف ظرف بیرون نزند بگذارید. درصورت در دسترس بودن میتوانید از شن به صورت غیر مستقیم حرارت را منتقل کنید که تاثیر بسزایی بگذارد.

بعد از گذشت 3 الی 4 دقیقه به طور متوسط در کناره های جذوه جوش های ریز می‌زند و به اندازه یک سکه در مرکز ظرف لعاب می‌بندد و به سمت بالا حرکت می‌کند، در این حین جذوه را از روی حرارت بردارید و در فنجان سرو کنید.

نکته بسیار مهم: قبل قُل زدن باید قهوه‌جوش را از حرارت دور کنید در غیر این صورت قهوه می‌سوزد و تلخی بدی آزاد می‌کند.

سرو قهوه‌ترک

قهوه معمولاً با یک لیوان آب سرو می‌شود تا دهان تازه شود و طعم قهوه بهتر حس شود. تمام ذزات قهوه‌ که در جذوه موجود است درون فنجان‌ها ریخته می‌شود، اما همهٔ آن‌ها خورده نمی‌شود. لایهٔ ضخیم ذرات قهوه ته فنجان می‌ماند.

عرضه و فرآوری انواع دان قهوه، قهوه فوری و تجهیزات