معرفی انواع روش های تهیه قهوه ترک به صورت سنتی
در این مطلب به معرفی انواع روش های تهیه قهوه ترک به صورت سنتی خواهیم پرداخت. قهوه ترک، نوشیدنی محبوب و پرطرفداری است که قدمتی دیرینه دارد و در فرهنگ های مختلف، به ویژه در خاورمیانه، جایگاه ویژه ای دارد. تهیه این نوشیدنی به روش های مختلفی انجام می شود که هر کدام طعم و […]
معرفی انواع روش های تهیه قهوه ترک به صورت سنتی

در این مطلب به معرفی انواع روش های تهیه قهوه ترک به صورت سنتی خواهیم پرداخت. قهوه ترک، نوشیدنی محبوب و پرطرفداری است که قدمتی دیرینه دارد و در فرهنگ های مختلف، به ویژه در خاورمیانه، جایگاه ویژه ای دارد. تهیه این نوشیدنی به روش های مختلفی انجام می شود که هر کدام طعم و عطر منحصر به فرد خود را دارند. در این مقاله، به معرفی برخی از روش های سنتی تهیه قهوه ترک می پردازیم.

« خرید قهوه کیلویی »

« خرید قهوه ترک »

معرفی انواع روش های تهیه قهوه ترک به صورت سنتی

در تهیه قهوه ترک روش های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه سعی شده که به معرفی انواع روش های تهیه قهوه ترک سنتی بپردازیم :

روش بنه (Benne):

این روش سنتی، اصالتاً متعلق به مردم کردستان ترکیه است. در این روش، قهوه در ظرفی به نام “کِله” که از جنس مس یا برنج است، تهیه می شود. برای تهیه قهوه بنه، ابتدا آب سرد را داخل کِله ریخته و سپس قهوه آسیاب شده را به آن اضافه می کنند. سپس کِله را روی حرارت ملایم قرار می دهند و به آرامی هم می زنند تا قهوه به طور کامل با آب مخلوط شود. بعد از اینکه قهوه به جوش آمد، آن را از روی حرارت برداشته و به مدت چند دقیقه می گذارند تا دم بکشد. سپس قهوه را در فنجان های کوچک سرو می کنند.

روش آدانا:

این روش، به نام شهر آدانا در ترکیه نامگذاری شده است. در این روش، از قهوه جوش های مخصوصی به نام “جذوه” استفاده می شود. برای تهیه قهوه آدانا، ابتدا آب سرد را داخل جذوه ریخته و سپس قهوه آسیاب شده را به آن اضافه می کنند. سپس جذوه را روی حرارت ملایم قرار می دهند و به آرامی هم می زنند تا قهوه به طور کامل با آب مخلوط شود. بعد از اینکه قهوه به جوش آمد، آن را از روی حرارت برداشته و به مدت چند ثانیه هم می زنند تا کف کند. سپس قهوه را در فنجان های کوچک سرو می کنند.

روش سواری (Süvari):

این روش، به معنای “سواره” است و به این دلیل این نام را گرفته است که در گذشته، سربازان عثمانی از این روش برای تهیه قهوه در میدان جنگ استفاده می کردند. در این روش، از قهوه جوش های مخصوصی به نام “مِناقل” استفاده می شود. مِناقل، ظرفی دو جداره است که در بین دو جداره آن، آب قرار می گیرد. برای تهیه قهوه سواری، ابتدا آب را داخل مِناقل ریخته و آن را روی حرارت قرار می دهند تا بجوشد. سپس قهوه آسیاب شده را داخل محفظه داخلی مِناقل ریخته و به آرامی هم می زنند تا قهوه به طور کامل با آب مخلوط شود. بعد از اینکه قهوه به جوش آمد، آن را از روی حرارت برداشته و به مدت چند دقیقه می گذارند تا دم بکشد. سپس قهوه را در فنجان های کوچک سرو می کنند.

نکات مهم در تهیه قهوه ترک به روش سنتی: سفری به دنیای طعم های اصیل

همانطور که در انواع روش های تهیه قهوه ترک به صورت سنتی اشاره شد، دم کردن قهوه ترک با روش های مختلفی انجام می شود که هر کدام ظرافت ها و نکات خاص خود را دارند. در این میان، برخی نکات کلی وجود دارند که در تمامی روش ها مشترک بوده و رعایت آن ها برای تهیه یک قهوه ترک اصیل و خوش طعم ضروری است.

قهوه آسیاب شده ریز، کلید طعم و عطر دلنشین:

اولین قدم در انواع روش های تهیه قهوه ترک به صورت سنتی، استفاده از قهوه آسیاب شده بسیار ریز است. دانه های قهوه باید به حدی ریز آسیاب شوند که شبیه به پودر قند باشند. این امر باعث می شود تا عصاره قهوه به طور کامل استخراج شده و طعم و عطر دلنشین آن به خوبی حس شود.

آب تصفیه شده یا معدنی، رکن اصلی کیفیت:

آب، عنصری اساسی در انواع روش های تهیه قهوه ترک به صورت سنتی است و کیفیت آن تاثیر مستقیمی بر طعم نهایی قهوه دارد. برای تهیه قهوه ترک، از آب تصفیه شده یا آب معدنی استفاده کنید. استفاده از آب شیر به دلیل وجود املاح و کلر، طعم قهوه را تحت تاثیر قرار می دهد.

حرارت ملایم، راز دم کردن قهوه ای دلچسب:

در انواع روش های تهیه قهوه ترک به صورت سنتی، حرارت ملایم نقش کلیدی در دم کردن قهوه ای دلچسب دارد. شعله گاز را روی کمترین حالت تنظیم کنید و اجازه ندهید که قهوه به سرعت بجوشد. جوشیدن سریع قهوه باعث تلخ شدن طعم آن می شود.

هم زدن ملایم، راز ایجاد کف دوست داشتنی:

در انواع روش های تهیه قهوه ترک به صورت سنتی، هم زدن ملایم قهوه در هنگام دم کردن، به ایجاد کف دوست داشتنی روی سطح فنجان کمک می کند. برای هم زدن قهوه از قاشق مخصوصی به نام “یاه دان” استفاده کنید و به آرامی کف قهوه را جمع آوری کنید.

دم کوتاه، ضامن حفظ طعم و عطر:

بعد از اینکه قهوه به جوش آمد، آن را از روی حرارت برداشته و به مدت چند دقیقه بگذارید تا دم بکشد. دم دادن کوتاه مدت قهوه، از تلخ شدن طعم آن جلوگیری می کند و عطر و طعم دلنشین قهوه را حفظ می کند.

سرو فوری، لذت چشیدن قهوه ای ناب:

قهوه ترک را بلافاصله بعد از دم کردن سرو کنید. قهوه ترک به مرور زمان طعم و عطر خود را از دست می دهد.

با رعایت این نکات ساده، می توانید در منزل خود قهوه ای اصیل و خوش طعم به انواع روش های تهیه قهوه ترک به صورت سنتی دم کنید و از آن لذت ببرید.

نوش جان!

عرضه و فرآوری انواع دان قهوه، قهوه فوری و تجهیزات